Opkva. kursus 18/19 / 4. september 2018

4. september 2018

Dagens program
Mørke sognegård, kirkevej 30 a, 8544 Mørke
9.00 - 15.30. Der er morgenbrød kl. 8.30.
 
Hans Krab Koed - lektor (kristendomskundskab) ved University College Syd
 
 -Religionsdidaktik, hvad er det og adskiller det sig fra almen didaktik?
- Hvad skal man være opmærksom på, når man underviser i kristendomskundskab, herunder elevforudsætninger?
- Tilgange i faget og i Fælles Mål - forskelle og ligheder
 
Plan for dagen
 1. Hvad er formålet, og hvorfor undervise i faget?
 2. Hvordan kan kompetencer og kompetencemål forstås i faget?
 3. Hvad ved vi om eleverne og deres forudsætninger for faget?
 4. Hvilke arbejdsformer og metoder er vigtige og relevante i faget?
 5. Hvilket indhold er vigtigt i fagets kompetenceområder og på tværs af dem?
 6. Hvilket læremidler er relevante, og hvordan skal de bruges?
 7. Hvordan kan den efterfølgende evaluering i faget se ud og planlægges?
 
Forberedelse
Læsning
Kapitlerne 1,2,11,13 i "Religionsdidaktik - traditioner og tilgange" fra Hans reitzel
Kapitlet om kristendomskundskab i " Kulturfagenes didaktik" fra Dafolo
 
Opgave
  • Læs Hans´ indlæg på bloggen i Folkeskolen og kom med forslag til, hvordan man ville kunne bruge tankerne derfra fagligt i undervisningen. Vælg selv niveau.
  •  Læs især dette indlæg: 
  • Hver kursist medbringer gerne 1-2 forslag til undervisning i forhold til læringsmål/Fælles Mål
 
Af: Thorkild Thejsen 1. okt. 2015
I de forenklede Fælles Mål for kristendomskundskab gøres læringsmålstyring til undervisningens udgangspunkt og kompetencer til undervisningens endelige mål, så kristendomskundskab er nu mere et kompetencefag end et dannelsesfag. De nye Fælles Mål begrænser læreprocessens frihed og øger det individuelle fokus. En så radikal ændring i fagets identitet får konsekvenser for praksis, skriver Marie Rytter Møller i sit bachelorprojekt, der er blevet udpeget som årets bedste af Lærerprofession.dk.
 
SkoleKirke i Syddjurs | Syddjurs Provsti - Syddjurs Kommune