Målgruppe: 8.-10.klasse
Fag: Biologi og kristendomskundskab
Målsætning:
- at eleverne opnår en faktuel viden om det emne, som døden er
- at eleverne lærer det naturvidenskabelige og det religiøse sprog at kende
- at eleverne forholder sig til den grundlæggende tro-viden-problematik, som profilerer sig med døden
- at eleverne får mulighed for at gøre sig nogle afgørende - også personlige - overvejelser over, hvordan de vil forstå og leve deres liv
Forløb:
1. Grundforløb i klassen
Der arbejdes i et tværfagligt temaforløb over nogle uger eller i et egentligt projektforløb med to vinkler på døden: den biologiske og den religiøse.
Emner, som behandles:
- Grundlæggende betingelser for biologisk liv, celler og levende organismers opbygning og funktion.
- Hvornår starter døden?
- Hvad sker der? Døden som biologisk proces.
- Døden er mere end biologi
- Hvorfor aktualiseres religionen omkring døden?
- Den kristne religion og døden
- Udblik til andre religioners/nyreligiøsitets forhold til døden, samt folkereligiøsiteten
- Religiøse og ikke-religiøse synspunkter på døden
- Tro og viden - problematikken.
2. Fem fordybelsesvinkler
Undervisningsforløbet udvides eventuelt og tilføres fordybelse og kreativitet gennem en række yderligere vinkler:
- Film
- Musik
- Billede
- Litteratur
- Etiske dilemmaer
3. Oplevelsesdag ved den lokale kirke og kirkegård
Der kan laves aftale med den lokale kirke om en formiddag, hvor eleverne oplever undervisningsemnet i mødet med en række mennesker, der på forskellig vis har døden inde på livet enten via deres arbejde eller i deres personlige liv.
Formiddagen indledes med et feltarbejde på kirkegården, som eleverne opdager som
- et (lokal)historisk sted
- et kulturhistorisk sted
- et livsfortællingernes sted
Derefter følger en rundtur til tre ”besøgsrum”, hvor eleverne møder
- præsten - om præstens arbejde i forbindelse med død og begravelse - om kristendommens håb over for døden
- sygeplejersken/lægen - om deres arbejdsmæssige, professionelle tilgang til og personlige holdning til døden
- et menneske fra lokalområdet med hans/hendes personlige historie i relation til døden.
Materialer:
- elevhæfte (24 sider) med faktastof, centrale tekster/fortællinger og billeder til analyse
- lærerhæfte (36 sider) med konkret idéoplæg og undervisningsvejledning til forløbet
- idé- og ressource bank med 5 netbaserede fordybelsesvinkler