Logo
Logo

Lyslevende

Klassetrin

7.-10. klasse

Fag

Kristendomskundskab (Biologi og Fysik)

Lektioner

7 inkl. kirkebesøg

Kompetenceområder

Kristendom

Livsfilosofi og etik

Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser

Projektet indeholder

  • Lærervejledning
  • Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
  • Tilbud om kirkebesøg
  • Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen
  • Tekst- og billedkilder til download og print
  • Fagfilm med Thure Lindhardt, Morten DD, Anja Andersen og Signe Malene Berg
  • Inspiration til afgangsprøve

Forløbet er flerfagligt med mulighed for at inddrage fagene biologi og fysik.

Biologi: Lysets betydning for livet på jorden (2 lek.)

Fysik: Lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lek.)

Lyslevende

Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.

Forløbet kan indledes med kirkebesøg, hvor eleverne skal undersøge lyset som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen.

Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimenterende.

Hjemme i klassen skal eleverne gå på opdagelse et udvalg af

korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer - fra forskellige religioner og kulturer.

Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.

Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.

Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.

Skolekirke Syddjurs

Skolekirke Syddjurs Provsti

Strandvejen 2a, 8410 Rønde

CVR:21271748

EAN: 5798000830219

Pia - 20 35 25 95

Trine - 29 26 49 59

skolekirkesyddjurs@gmail.com