Lyslevende
Klassetrin
7.-10. klasse
Fag
Kristendomskundskab (Biologi og Fysik)
Lektioner
7 inkl. kirkebesøg
Kompetenceområder
Kristendom
Livsfilosofi og etik
Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Projektet indeholder
- Lærervejledning
- Arbejdsark i plakatstørrelse til kildearbejdet i grupper
- Tilbud om kirkebesøg
- Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen
- Tekst- og billedkilder til download og print
- Fagfilm med Thure Lindhardt, Morten DD, Anja Andersen og Signe Malene Berg
- Inspiration til afgangsprøve
Forløbet er flerfagligt med mulighed for at inddrage fagene biologi og fysik.
Biologi: Lysets betydning for livet på jorden (2 lek.)
Fysik: Lysets betydning for udforskningen af rummet (2 lek.)
Lyslevende
Lys er et grundsymbol, som findes overalt: i religion og andre livsanskuelser, i sangtekster, i fortællinger og i utallige talemåder. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.
Forløbet kan indledes med kirkebesøg, hvor eleverne skal undersøge lyset som både fysisk og symbolsk/religiøst fænomen.
Tilgangen ved kirkebesøget er legende og eksperimenterende.
Hjemme i klassen skal eleverne gå på opdagelse et udvalg af
korte og velvalgte kilder om lys – dvs. tekster, fotos, kunstbilleder og ritualer - fra forskellige religioner og kulturer.
Alle lyskilderne er samlet på store arbejdsark i plakatstørrelse.
Herefter arbejder eleverne med ritualers opbygning, og iscenesætter et fiktivt lystændingsritual.
Forløbet kan afrundes i den sidste lektion med enten collagearbejde, dramaøvelser eller beskrivelse af et nyt lys-event.