Påsken basic
Klassetrin
4.-5. klasse
Fag
Kristendomskundskab og evt. musik
Lektioner
8
Kompetenceområder
Kristendomskundskab
• Bibelske fortællinger
Musik
• Musikforståelse
• Musikudøvelse
Projektet indeholder
• Lærervejledning
• Stemningsmålere
• 5 korte ”tegnefilm”
• Adgang til salmer.dk
Påsken basic
I foråret holder alle elever i Danmark påskeferie. En ferie hvor nogle af dagene har navne; Palmesøndag, Skærtorsdag, Langfredag og Påskedag.
I dette projekt får eleverne kendskab til den vigtigste og ældste kristne fest, nemlig påsken.
Projektet hedder Påsken basic, fordi der sættes fokus på basal viden om, hvorfor påske fejres i kristendommen, og hvad der egentlig ligger bag de enkelte helligdage i påskeferien.
Der er til projektet udarbejdet fem korte tegnefilm, hvor den italienske kunstner Giottos kendte freskoer med motiver fra påskeberetningen lidt efter lidt tegnes frem og kommer til syne. I filmene genfortælles påskedagenes begivenheder.
Tegnefilm, fortælling og musik bidrager på hver sin måde til at formidle denne basisviden om den kristne påske for eleverne.
I den samlede påskeberetning sker der nogle ret vilde og
uventede ting, som i projektet kaldes ”det omvendte” fx at kongen kommer ridende på et arbejdsdyr og ikke en ædel ganger, at helten korsfæstes, og at ham, de troede var død, sejrer og bliver levende. Eleverne skal som en slags detektiver gå på jagt efter det omvendte i fortællingerne.
Et gennemgående element i projektet er en Stemningsmåler til hver elev, der løbende tages i anvendelse. Den skal måle stemningen på de enkelte påskedage - både som det er formidlet i tegnefilmene og fortællingen, men også i projektets fire påskesalmer.
Med tegnefilm, fortælling, musik og stemningsmåler gives eleverne en fornemmelse af, at påskeberetningen er et samlet drama, som udvikler sig fra Palmesøndag til Påskedag.