Luk døren for helvede!
Enden på komedien med Dante og Jesper Wung-Sung
Svovlsøer, syndere og Satan. Horn, hove og hugtænder.
Helvede beskrives som et frygteligt sted, hvis pinsler og plager med stor detaljerigdom er gengivet i billedkunsten, i folketroen og i populærkulturen. Mange af disse forestillinger er blevet knyttet til kirken, men nærmest ingen af dem stammer fra Bibelen. De stammer fra værket Den Guddommelige Komedie skrevet af Dante Alighieri i begyndelsen af 1300-tallet. Men hvorfor er det så stadig 700 år senere Dantes version af helvede, der er den dominerende i den folkelige forståelse?
Dante, Jesper Wung-Sung og i dag
Eleverne skal i dette projekt arbejde med Den Guddommelige Komedie som graphic novel, samt den nyskrevne novelle Enden på komedien af Jesper Wung-Sung. Med afsæt i teksterne skal de linde på døren til helvede og undersøge:
• Hvad begreberne lykke og lidelse indeholder, og hvordan de kommer til udtryk i teksterne.
• Hvordan Den Guddommelige Komedie benytter sig af intertekstualitet, deler fællesstof og opbygning med andre religioner og kulturer end den kristne.
• Hvordan Den Guddommelige Komedie har påvirket og stadig påvirker populærkulturelle og folkelige helvedesforestillinger.
• Hvilke forestillinger der er om helvede i folkekirken i dag.
Projektet kan oplagt køres tværfagligt mellem fagene dansk og kristendomskundskab.