Man kan da ikke gå på vandet!?
Om at læse bibelske tekster med forskellige briller
Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller, man ser den igennem –
og sådan forholder det sig også med tekster.
Vi ser og læser altid verden fra det sted,vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.
Først arbejder eleverne med metaforer som en måde at forstå verden på – en ”erkendelseskategori”.
Til det arbejde introduceres en mini ‘flyttekasse’, som også indgår i et senere kirkebesøg.
Brillerne og de forskellige synsvinkler introduceres herefter i en nyproduceret
tegnefilm, hvor drengen Oscar læser den bibelske fortælling om Vandringen på søen med tre forskellige briller. 
Eleverne læser derefter selv tre andre bibelske tekster med projektets forskellige briller og undersøger, om brillerne repræsenterer forskellige pointer i teksterne. Billede: Mette Vedsø
Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø.
Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ. Gennem elevernes skriftlige værker vises flere mulige perspektiver på tilværelsen og dens fortællinger alt efter synsvinkel.