Projekter 23/24 / Mellemtrin / Enestående
 Billede: Ards Jungma
 
Enestående
 
Vi er som alle andre                                       
Vi er som nogen andre
Vi er som ingen andre

Hvad betyder det at være enestående? Kan enestående betyde, at man står ene (og måske alene) udenfor fællesskabet? Har det noget at gøre med en særlig god præstation? Eller er man allerede enestående uanset?

I dette forløb skal eleverne gennem filosofiske samtaler og i mødet med litteratur og billeder undersøge forskellige betydninger af det at være ENESTÅENDE.

Forfatteren Jesper Wung- Sung har skrevet en ny novelle til dette undervisningsforløb. I novellen Ottoseen bliver drengen Otto imponeret af den jævnaldrende Victors enestående perfekte liv på de sociale medier. Otto opretter en falsk profil, hvor han fremstår som alt det, han ville ønske han var; stærk, populær, flot og klog.

Men en dag spørger Victor, om de skal mødes - sådan i virkeligheden – og selvfølgDer er mulighed for tilvalg af kirkebesøg inspireret af sensorisk teater. Her møder eleverne forskellige fortællinger og sanseoplevelser, der alle har med det enestående at gøre.elig er alting ikke som det ser ud på de sociale medier.

Derudover arbejder eleverne med den bibelske fortælling om Peter, der så gerne ville være den bedste blandt Jesus’ disciple. Men Peter svigter Jesus i det afgørende øjeblik. Det til trods får Peter at vide, at han er enestående.







 

Billede: Ards Jungma

Klassetrin: 5. – 6. klasse
Fag: Kristendomskundskab, Dansk
Lektioner: 10 – 12 lektioner
Kompetenceområder: Bibelske fortællinger, Etik og livsfilosofi


Projektet indeholder:
Lærervejledning
Fremhæv: Ny novelle af Jesper Wung-Sung
Hjemmeside med interviews med bl.a.: Christian Hjortkjær, Svend Brinkmann og Jesper Wung-Sung
Evt. kirkebesøg

 
 
SkoleKirke i Syddjurs | Syddjurs Provsti - Syddjurs Kommune